Longtijger qigong

 


IJzeren hemd qigong

bron: happinez.nl

Oefeningen voor een gezonde buik

In haar artikel 'De wijsheid van je onderbuik' (Happinez 6-2010) schrijft Kris Touber over het 'onderbuikgevoel'. Zoals de uitdrukking al een beetje laat doorschemeren, is je buik een belangrijke bron voor je levenskracht en je vertrouwen. Therapeute Ilona Botterweg demonstreert hieronder speciaal voor Happinez een aantal oefeningen om de energietoevoer naar dit gebied te bevorderen.


De basishouding

Voor je begint met de oefeningen, neem je de basishouding aan. Zet je voeten op schouderbreedte en laat je armen naar de grond hangen. Zo laat je de energie stromen.


De hartklank

Door middel van de hartklank (H-A-O) en een aantal armbewegingen laat je de chi, of levenskracht, door je bekken stromen.


Grote ademhaling

Kruis je armen voorlangs, houd vast, adem plots uit op de nierklank (‘tjoe’) en voel de kracht in je buik.


Kommetjes en vogelbekjes

Even pauze, met deze korte oefening. Vouw je handen in vogelbekjes, en trommel in een spiraal rond je navel.


De vuurademhaling

Vouw je handen weer tot vogelbekjes, zet ze in je navel en adem snel in en uit. Telkens als je uitademt, bol je je buik op en druk je de vogelbekjes weg. Na drie, zes, negen of twaalf keer ademhalen doe je het nogmaals, maar andersom: nu bolt je buik op bij de inademing.


De kringspieroefening

Trek een gezicht alsof je in een citroen bijt, maak vuisten van je handen en graaf je tenen in de vloer. Knijp je billen aan. Laat dan alles los, en span het weer aan. Dan komt het bekken erbij.